Christiaan is Q + ontwikkelaar

“Programmeren is een teamsport”

“Er zitten zo veel interessante en leuke kanten aan het werk van ontwikkelaar. Eén van de aantrekkelijkste kanten ervan is dat we bij Q met veel verschillende mensen, disciplines en vanuit verschillende invalshoeken aan een product werken. Hierdoor wordt de oplossing alleen maar beter.
We ontwikkelen en bouwen altijd volgens de Scrum-methode. Dat is zeer aantrekkelijk, voor mij als ontwikkelaar, maar ook als mens. Programmeren is echt een teamsport, zeker bij Q.

Wat ik ook prettig vind aan mijn werk is dat ik nooit uitgeleerd raak. Dit vak goed uitoefenen kan alleen als je bijblijft, blogs leest, literatuur bestudeert, congressen bezoekt…. Die tijd en ruimte krijgen we hier. Ook om een onderdeel eens helemaal uit te diepen of een probleem tot op het bot te ontleden. En wat je daarvan leert of ontdekt, deel je vervolgens met collega’s, bijvoorbeeld tijdens onze kennismiddagen. Het delen en écht samen iets creëren maakt mijn werk elke dag weer anders én leuk.”

“Zelfstandig een probleem in deelproblemen hakken”

“Een ontwikkelaar moet natuurlijk logisch en analytisch kunnen denken, je moet een probleem in deelproblemen kunnen hakken. Natuurlijk moet je ook technische bagage hebben: C#, Design Patterns, Javascript, HTML, SQL… Maar je moet vooral de bereidheid hebben om bij te leren, elke dag, elke week, altijd.

Een ontwikkelaar bij Q moet ook bereid zijn om in teams te werken; Scrum is hier leidend bij ontwikkeling. Je moet ook zelfstandig en zelfredzaam zijn. Een professionele, initiatiefrijke houding is een vereiste, net als de bereidheid om over de grenzen van je discipline te kijken en te werken. Ik maak ook wel eens een schermontwerp of help met testen. Daarnaast moet je kennis en vaardigheden willen delen met je collega’s of met de opdrachtgevers, en soms een andere rol willen of durven pakken. Zo ben ik naast ontwikkelaar bijvoorbeeld ook Scrum-trainer.”

Carola is Q + testconsultant

“Iets nóg beter, nóg gebruiks­vriendelijker maken”

“Mijn persoonlijk doel is dat ik met testen een product, applicatie of website nóg beter en nóg gebruiksvriendelijk kan maken. Ik vind dat we als Q extra kwaliteit bieden door de tester te integreren in het ontwikkelteam en door het product van het begin tot het eind te testen. We willen met z’n allen iets werkends maken, voor de klant én voor de gebruiker.

Door de tester gedurende het ontwikkelproces toe te laten, wordt het ontwikkelproces efficiënter en gaat de kwaliteit omhoog. Als ik nu een fout ontdek, koppel ik het direct terug. Dan zit het vaak nog vers in het hoofd van de programmeur. Hij gaat meteen met mijn bevinding aan de slag, zodat ik het direct daarna weer kan testen. Mijn werk, mijn rol is zeer waardevol. Helemaal leuk is dat je als tester bij Q niet op een eiland zit; je wordt niet als luis in de pels beschouwd. We maken hier als team echt samen een product, een kwalitatief goed product.”

“Opbouwend kritisch, creatief én secuur”

“Als testconsultant moet je ervaring hebben met de testmethoden TMap NEXT of ISTQB. Kennis van SQL en testautomatisering is ook handig, en als je nog niet alles in huis hebt kun je het leren. Q is bereid je daarbij te helpen. Toen ik bij Q begon, was ik nog niet ISTQB gecertificeerd; inmiddels heb ik dit certificaat.

Naast deze technische eisen zijn soft skills als initiatief nemen, creativiteit en kritisch opbouwend vermogen voor een tester onontbeerlijk. Je moet dus echt opbouwende kritiek durven te leveren als je iets tegenkomt dat beter kan. Verder moet je heel secuur en precies zijn, en een echte teamplayer zijn. Je moet het leuk vinden om samen iets op te bouwen, want binnen Q is de tester vanaf het begin een onderdeel van het ontwikkelteam.”

Joost is Q + interaction designer

“Ontwerpen in het teken van gebruiks­vriendelijkheid”

“Mijn achtergrond als technisch informaticus is absoluut handig in mijn rol als interaction designer. Zeker bij Q is het aannemen van meerdere rollen en over je vakgebied heen kijken een must. Dat geldt ook voor het schakelen tussen opdrachtgever en ontwikkelaars, of tussen gebruikers en testers. Ik vind het leuk om als intermediair op te treden tussen al die verschillende mensen. Nog leuker is de maatschappelijke relevantie van ons werk. Omdat we veel voor overheden werken, maken veel mensen gebruik van onze producten.

Maar het leukste is het ontwerpen, op zo’n manier dat alles logisch is voor de gebruiker. Een ‘mooi’ ontwerp staat bij mij echt in het teken van gebruiksvriendelijkheid. Ik wil dat mijn schermen zó logisch zijn opgebouwd en ingedeeld dat de gebruiker instinctief direct naar de goede plekken en functionaliteiten gaat.”

“Teamplayer, intermediair, tester, Scrummer…”

“Bij Q ben je meer dan ‘alleen’ een interaction designer. Je bent ook teamplayer, intermediair, tester, Scrummer…. Als ontwerper bij Q maak je iets wat door veel mensen gebruikt gaat worden. Dat betekent dat je werkt en ontwerpt voor veel verschillende gebruikers. Je ontwerp moet daarom helder en ondubbelzinnig zijn.

Om als interaction designer aan de slag te kunnen, is ervaring met bijvoorbeeld Axure RP, HTML5, CSS3 en Javascript handig. Responsive webdesign moet voor jou ook geen geheimen kennen. Verder moet je het echt leuk vinden om in een team te werken. Scrum en samenwerken zijn hier leidend.”

Sandra is Q + informatieanalist

“Uitpluizen, analyseren én oplossen”

“Een probleem onderzoeken, kantelen en van verschillende invalshoeken begrijpen. Breder kijken dan de opdrachtgever, dan de gebruiker… Soms moet ik, omdat we veel voor publieke organisaties werken, ook de wet induiken om het complete beeld van de vraagstelling duidelijk te hebben. Dat uitpluizen, benoemen en analyseren vind ik echt leuk om te doen.

Nóg leuker is het om tot een oplossing te komen. Met ‘ons’ Q-team. Maar ook samen met de opdrachtgever én de gebruikers. Tijdens een project spreek ik niet alleen met de opdrachtgever, maar met alle belanghebbenden. Samen iets bouwen dat echt werkt, is super leuk! En bevredigend! Helemaal als het aanvankelijke probleem dankzij onze applicatie gezien wordt als ondersteuning van een bedrijfsproces.” 

“Je moet absoluut nieuwsgierig zijn”

“Om dit werk te kunnen doen, moet je absoluut nieuwsgierig zijn. Je moet alles willen weten van iets of van iemand. Je moet heel goed kunnen luisteren naar de klant, naar de gebruikers, naar de programmeurs. Je moet goed en helder kunnen communiceren en ook doorhebben dat wat je zegt goed wordt begrepen.

Ook moet je je oprecht willen interesseren voor een probleem waarvan je nooit wist dat het bestond. Analytisch denk- en speurvermogen en logisch kunnen denken op academisch of hbo-niveau helpen zeker.”

Gideon is Q + softwarearchitect

“Naast softwarearchitect soms ook enterprise architect”

“Mijn vak heeft zo veel aantrekkelijke kanten. Helemaal in het werkveld van onze opdrachtgevers. Ik vind het prettig dat mijn werk, ons werk, maatschappelijke relevantie heeft, een publiek doel dient. Omdat we veel voor overheidsdiensten werken, maken we systemen waar niet alleen opdrachtgevers en gebruikers baat bij hebben, maar ook de maatschappij. 

Ook vind ik het prettig dat we met onze opdrachtgevers in vertrouwen werken. Ze betrekken ons bij het probleem en laten ons al in een vroeg stadium meedenken, sparren en brainstormen over de oplossing. Dat maakt me naast softwarearchitect soms ook enterprise architect. Het breder denken dan in IT-oplossingen, de techniek af en toe los laten en samen met de opdrachtgever naar het hele proces kijken, maakt mijn werk in alle opzichten en uitdagend.”

“Samen complexe technische puzzels oplossen”

“Als softwarearchitect moet je in de eerste plaats technisch over hoogwaardige kennis beschikken. Je moet een voorbeeld en sparring partner zijn voor de programmeurs en ontwikkelaars. Je moet het leuk vinden om samen, écht samen, complexe technische puzzels op te lossen, met en soms ook zonder techniek. Nieuwsgierigheid naar het werkproces en de kernactiviteit van opdrachtgevers is noodzakelijk voor een softwarearchitect. Dat helpt ook bij het totale overzicht houden tijdens het ontwikkelproces.

Als softwarearchitect bij Q moet je er lol in hebben mensen tot hun recht te laten komen; ze de ruimte geven zich te ontwikkelen en te laten floreren. De neiging om iets snel even zelf te doen, moet je ombuigen naar de kunst te delegeren in vertrouwen. Daar groeit niet alleen het team van, maar ook het eindproduct.”

Martijn is Q + projectleider

“Verschillende rollen binnen één functie”

“Geen dag is hetzelfde, dat vind ik spannend en uitdagend. Ook het speelveld tussen de techniek en de opdracht of de wens van de klant is interessant. Als projectleider bewaak ik de belangen van alle partijen en neem of zorg ik voor beslissingen als dat nodig is. Natuurlijk maak ik inzichtelijk welke fasen, stappen en activiteiten er gaan plaatsvinden, bewaak ik de tijd en de kosten, maar het allerleukste is dat ik bij al die zaken verschillende rollen kan en mag innemen. Naast projectleider kan ik ook teamleider zijn, Scrum Master, een workshop geven of juist bijwonen. Q geeft veel vrijheid in de stijl en invulling van de functie.”

“Ondernemend en breed geïnteresseerd”

“Als projectleider moet je leiding kunnen geven, een kritische werkhouding hebben, planningsbewust, integer en betrouwbaar zijn en effectief en efficiënt kunnen én laten werken. Je moet onafhankelijk en ondernemend zijn; het leuk vinden om met mensen om te gaan, relaties te onderhouden en te acquireren. Je moet ook kunnen onderhandelen en bemiddelen.

Het helpt als je een brede interesse hebt en toont. Bijvoorbeeld in de oplossing van een probleem of in de drijfveren van je teamgenoten, opdrachtgevers en gebruikers, maar ook in de werking van applicaties, processen en systemen.”